Waarom een goede FAQ-pagina belangrijk is voor je website (deel 2)

Elk bedrijf krijgt te maken met klanten die steeds opnieuw dezelfde vragen stellen. En daar verlies je als ondernemer veel tijd mee. De oplossing? Zorg ervoor dat je website over een goeie FAQ-pagina beschikt. Die biedt immers niets dan voordelen.

In deel 1 van dit artikel kon je lezen waarom een FAQ zo belangrijk is. In dit vervolgartikel vertellen we jou waar je moet op letten als je een goeie FAQ opstelt.

Echte vragen

Bundel vragen vanop social media, leg je oor te luister bij je klantendienst of bij de sales mensen. Zo hou je je FAQ relevant.

Break it down now!

Deel je vragen op in rubrieken (vb technische vragen, service, levering,...) zodat klanten sneller terechtkomen waar ze geholpen worden. Groepeer vragen die op elkaar lijken.

Respecteer een logische volgorde van vragen

Plaats de vragen die het meest gesteld worden eerst, zo vinden klanten nog sneller wat ze zoeken. Complexe vragen zet je onderaan.

Zorg voor een duidelijke opmaak

Op een goeie FAQ pagina kan je makkelijk naar boven en beneden scrollen tot je op de vraag komt die je nodig hebt. Een duidelijke opmaak (headers, vet, cursief,..) helpt om daar makkelijker te geraken.

Creëer links voor de conversie en het gebruiksgemak

Maak het klanten gemakkelijk: plaats na elke vraag een link naar je homepage of webwinkel, zodat ze zo lang mogelijk op je site blijven surfen. Link ook al op je homepagina naar de FAQ, zodat klanten meteen weten waar ze naartoe moeten met hun vragen.

Info die up to date is

Niets frustrerender dan gedateerde info terug te vinden op een site. Zorg dat je FAQ meegroeit met je bedrijf, en even relevant blijft. Zet het herbekijken/herschrijven/updaten van je FAQ geregeld op je to-do-lijstje.

Geef contactinfo mee

Het kan zijn dat klanten na het lezen van een FAQ nog steeds niet geholpen zijn. Zorg dat ze op dat moment makkelijk de telefoon kunnen opnemen of een mailtje kunnen sturen door duidelijk je contactgegevens te vermelden. Anders wordt de frustratie enkel groter, en zo verlies je klanten.

Blijf to-the-point in je antwoorden

Formuleer een kort, krachtig en duidelijk antwoord op elke vraag. Maak het niet te lang: beter een nieuwe vraag formuleren dan vijf paragrafen waarin je een halfuur moet zoeken naar wat je nodig hebt.

Gebruik de taal van je klant

Zorg dat je vragen en antwoorden gespaard blijven van vakjargon. Je spreekt in mensentaal, niet in het Chinees. Je antwoorden moeten begrijpbaar zijn voor iedereen van 9 tot 99 jaar.

Bepaal de juiste tone-of-voice

Cruciaal: profileer je je als een jong, hip bedrijf, spreek je klanten dan niet aan met u. Andersom geldt hetzelfde. Behandel de bezoekers van je website met respect en niet met een taaltje dat niet overeenstemt met (de waarden van) jouw bedrijf.

Verleid Google!

Goeie content en veel kernwoorden: de killer combinatie om goed te scoren via zoekmachines. Gebruik in je FAQ alle woorden en mogelijke zoektermen die klanten kunnen gebruiken om jouw bedrijf op te sporen.

Maak van je FAQ geen verkoopspraatje

Hou je verkoopspraatje voor ergens anders. FAQ’s zijn er om te informeren, niet om te overtuigen. Dat zorgt alleen maar voor irritatie bij potentiële klanten die zich eerst willen informeren voor ze naar jouw bedrijf stappen.

Show, don’t tell

Illustreer vragen en antwoorden met foto’s en video’s. Het kost jou wat meer tijd, maar sommige problemen zijn nu eenmaal simpeler te verhelpen als je de oplossing kan laten zien aan klanten.

Verbeter je FAQ door je website te analyseren

Waar blijven mensen hangen? Waar klikken ze door? Na hoe veel tijd verlaten ze je site? Check de gegevens van je website met goeie tools. Enkel zo kan je je FAQ pimpen tot een onmisbaar element op jouw website.

 

Is je FAQ in orde? Zorg dan dan je de rest van je ‘customer journey’ zo vlekkeloos mogelijk laat verlopen. Hoe je dat doet, kom je te weten op www.axon.be