Het belang van soft skills bij customer service

Je klanten te woord staan en helpen is een van de belangrijkste taken van ondernemers. Wat velen niet weten is dat het hebben van soft skills heel belangrijk is in de omgang met klanten. Daar zal je zowel op persoonlijk als professioneel vlak bij baten!

Over soft skills

Maar wat zijn soft skills juist? Je kan soft skills omschrijven als persoonlijke attributen die eigen zijn aan je persoonlijkheid. Deze skills verschillen altijd van persoon tot persoon, en kunnen gezien worden als de superpower van deze persoon. Een aantal soft skills zijn onder andere: luistervaardigheid, empathie, vriendelijkheid, geduld, probleemoplossend denken, betrouwbaarheid, loyaliteit,...

Soft skills vs. hard skills

In het bedrijfsleven worden soft skills heel vaak onderschat, en vooral in het sollicitatieproces wordt er vooral gekeken naar hard skills. Hard skills zijn bijvoorbeeld software kennis, data analyse, talenkennis,...  Maar in tegenstelling tot hard skills kunnen soft skills niet aangeleerd worden, en zijn deze laatste veel moeilijker om te meten. Dit betekent echter niet dat soft skills minder belangrijk zijn! Soft skills zijn juist héél waardevol voor een bedrijf: deze bepalen hoe er wordt omgegaan met de klanten, maar ook met elkaar.

Persoonlijkheidstest

In customer service zijn het deze soft skills die het verschil maken. Een werknemer kan een uitstekende talenkennis en de juiste ervaring hebben, maar wanneer puntje bij paaltje komt zijn het de soft skills die het verschil maken tussen een goede customer service en een uitstekende. Wanneer je werknemers aanneemt is het dan ook belangrijk om na te gaan wat de soft skills zijn van de sollicitant. Je kan dit nagaan door hem/haar een persoonlijkheidstest te laten afnemen zoals bijvoorbeeld 16personalities. Ook bij je huidige werknemers is het interessant om zo’n test af te nemen: zo ken je meteen de sterktes en zwaktes van je werknemers en kan je ieders soft skills ten volle benutten!

Hebben we jou wat bijgeleerd over soft skills en hard skills? Super! Maar wist je ook dat er bedrijven zijn die de customer service volledig van jou kunnen overnemen? Axon is er zo eentje. Wij zorgen ervoor dat jouw klanten service altijd uitstekend is!