4 redenen waarom FAQ’s op een webshop handig zijn voor een contactcenter

FAQ’s of ‘frequently asked questions’ zijn veelgestelde vragen die regelmatig terugkomen. Wanneer je op een website een pagina wijdt aan FAQ’s, heeft dit voor (potentiële) klanten, maar ook voor je onderneming én voor contactmedewerkers, heel wat voordelen. Doordat FAQ’s een handig antwoord bieden op de meest voorkomende vragen, bespaar je er tijd en geld mee. Ook voor een contactcenter dat instaat voor jouw klantenonthaal, zijn FAQ’s een geschenk. Ontdek hieronder vier redenen waarom contactmedewerkers fan zijn van een FAQ-pagina op een webshop.

1. Het is een meerwaarde voor sales

Met een duidelijke FAQ-pagina trek je bezoekers naar je webshop. Het is als onderneming heel eenvoudig om jouw sterktes uit te spelen in de veelgestelde vragen. Stel dat een bezoeker op zoek gaat via een zoekmachine naar: “Webshop schoenen met goede service”. Wanneer je dan op je webshop een vraag aan dit thema wijdt en verklaart waarom je service zo goed is, komen bezoekers terecht op jouw website. Bovendien is het handig dat een contactmedewerker van deze sterktes op de hoogte is wanneer die bijvoorbeeld aan de slag gaat met telefonische prospectie of sales. Hij of zij heeft dan iets om op terug te vallen wanneer klanten naar je service vragen.

 

2. Het creëert vertrouwen bij je doelgroep

Wanneer bezoekers snel een antwoord vinden op hun vragen, schept dit vertrouwen. Een webshop waar mogelijke problemen en vragen niet duidelijk uitgelegd worden, komt minder goed over. Ook contactmedewerkers kunnen terugvallen op die vragen en geven verschillende bellers zo keer op keer hetzelfde antwoord. Zo krijgt de beller ongetwijfeld vertrouwen in de geloofwaardigheid van de onderneming.

 

3. Klanten worden nog sneller verder geholpen

Zit een websitebezoeker met een dringende vraag over een bestelling? Werd het foute paar schoenen geleverd, kreeg hij of zij een bevestiging van levering, maar geen pakketje? Dan wil die bezoeker snel een antwoord op zijn of haar vraag. Klanten nemen dan vaker de telefoon dan op zoek te gaan naar een antwoord op de website. Doordat je als contactmedewerker op de hoogte bent van deze vaak voorkomende problemen, kan je elke beller snel het juiste antwoord bieden en geruststellen.

 

4. Contactmedewerkers hebben altijd een juist antwoord klaar

Door de FAQ’s consequent op je website te vermelden, bezorg je contactmedewerkers een kant-en-klaar document met antwoorden op de meest gestelde vragen. Op die manier moeten ze nooit antwoorden dat ze de klant niet meteen verder kunnen helpen en intern iets moeten navragen. De klant krijgt meteen een correct antwoord en weet hoe het verder moet. Geen gedoe dus met rondbellen, boodschappen nalaten en achteraf opnieuw contact opnemen.

 

Nog geen FAQ-pagina? Dan kan een contactmedewerker ook helpen

Is er momenteel nog geen FAQ-pagina op je website aanwezig? Aarzel dan niet om hulp te vragen aan een contactmedewerker. Doordat ze alle inkomende telefoons voor je beantwoorden, weten ze heel goed wat er speelt bij jouw (potentiële) klanten. Welke vragen komen vaak terug en welke antwoorden zijn correct? Ze kunnen je perfect helpen bij het opstellen van enkele FAQ’s die jij dan makkelijk kan beantwoorden. En zo ben jij in staat om (potentiële) klanten héél snel en efficiënt verder te helpen via je webshop vooraleer ze naar de telefoon grijpen.

Heb je hier graag wat hulp bij? Axon helpt je graag verder.

Contacteer ons