5 redenen om aan de slag te gaan in een contactcenter

Een job als contactmedewerker, is dat uitdagend genoeg? Natuurlijk wel! Als je op zoek bent naar een gevarieerde job in een aangename werkomgeving waar je persoonlijk kan groeien, is een job als contactmedewerker op jouw lijf geschreven. 

Maar waarom is werken in een contactcenter nu zo aangenaam? En wat kan je ervan verwachten? In deze blog reiken we je met plezier 5 redenen aan waarom je beter snel aan de slag gaat als contactmedewerker

1. Variatie ten top

Enkel telefoons beantwoorden en sales pitchen uitvoeren, dat is wat velen zich inbeelden als ze denken aan het werk van een contactmedewerker. Maar niets is minder waar. Een dag op de werkvloer is nooit hetzelfde. Van dokters tot fietsenproducenten, technische diensten en makelaars. De dienstensector waarvoor een contactcenter telefoontjes doet of beantwoordt, is enorm uitgebreid, waardoor er elke dag wel iets nieuws staat te gebeuren. Soms krijg je te maken met een ontevreden klant, maar de meeste gesprekken verlopen vlot en constructief. Als je op zoek bent naar een gevarieerde functie is een job in een contactcenter dus op je lijf geschreven!

2. Je leert durven

Je eerste telefoontje zal je ongetwijfeld als spannend ervaren. Wat moet je zeggen? Hoe moet je reageren wanneer blijkt dat iemand in het Frans of Duits antwoordt? En hoe kan je jouw klanten het best te woord staan? Al doende leert men, en dat geldt zeker ook in een contactcenter. Gelukkig staan er enkele sympathieke en behulpzame collega’s aan jouw zijde die je keer op keer tips en advies geven waar nodig. En als je geregeld een telefoon in het Frans of Engels aanneemt, dan leer je vanzelf durven. Want geloof ons, als je zelf je best doet en zo correct mogelijk antwoordt in een vreemde taal, zal de persoon aan de andere kant van de lijn dat ongetwijfeld appreciëren. En hoe langer je als contactmedewerker aan de slag bent, hoe sterker je in je schoenen zal staan.

3. Een aangename werkomgeving

Een andere mythe is dat de sfeer op de werkvloer van een contactcenter ongezellig zou zijn. Maar deze mythe weerleggen wij graag. Voor, tijdens en na de werkdag is er uiteraard ruimte voor een kopje koffie en een gezellig babbeltje met de collega’s. Tijdens het werk zelf, zijn er vaak verschillende mensen aan het bellen in dezelfde ruimte. De meeste contactmedewerkers maken immers gebruik van een headset, waardoor klanten aan de andere kant van de lijn zo goed als geen geroezemoes horen op de achtergrond. En nog extra mooi meegenomen zijn de flexibele werktijden. Fulltime, parttime, 4/5, alles is bespreekbaar. Ben je een dag ziek? Dan staan je collega’s vaak te springen om een shift te wisselen of over te nemen, want overuren worden omgezet in vakantie!

4. Elke dag komt er een nieuwe uitdaging op je pad

Hou je van uitdagingen? Perfect! Het gebeurt heel vaak dat er iemand belt met een vraag waar je niet meteen een antwoord op kan geven. Gelukkig weet jij perfect hoe je iemand geruststelt en wat je moet doen in moeilijke situaties. Je luistert naar de vraag of het probleem en vervolgens ga je op zoek naar de beste oplossing, waar ook jij de vruchten van plukt. Want als je in de toekomst een gelijkaardige vraag krijgt, weet je perfect wat te antwoorden.

5. We doen veel meer dan verkopen

“Heeft u al gehoord van ons allernieuwste websitepakket? Wel, momenteel loopt er een korting …”, ja, soms doen we aan telemarketing. Maar daarnaast zijn er nog veel meer zaken waar je als contactmedewerker mee aan de slag moet. Afspraken inboeken, receptiedienst, gegevens van bellers noteren zodat jouw klant die later kan terugbellen … De lijst is eindeloos. Je doet veel meer dan verkopen. Jouw doel? Een zo goed mogelijke klantenservice bieden voor de klanten van jouw klanten. En dat doe je met hart en ziel.

Zelf aan de slag gaan in een contactcenter?

Zin om zelf aan de slag te gaan in een contactcenter? Wij zijn steeds op zoek naar enthousiaste contactmedewerkers om ons team te versterken! Ontdek hier onze vacature of solliciteer telefonisch op 051 42 30 80 en vraag naar Gwendolyn of Lut.