De coronacrisis werkt thuiswerk in de hand

De eerste coronagolf kunnen we stilaan achter ons laten. Kinderen trekken enthousiast weer naar school en ook jouw medewerkers staan te springen om de dag op kantoor door te brengen. De storm leek even te gaan liggen, maar niets is minder waar. Het gevreesde virus laait weer op en verstoort opnieuw het dagelijkse leven. Sommige scholen sluiten alweer de deuren en veel werkgevers sturen hun medewerkers huiswaarts. Thuiswerk, voor sommigen een zegen, voor anderen een vloek. Je werknemers zitten immers niet in dezelfde ruimte met collega’s waardoor de communicatie duidelijk stroever verloopt. Een klein vraagje of een verduidelijking vereist dan steevast een telefoontje of een mail. 

Ook het contact met de klant vraagt nog steeds even veel tijd en aandacht. De telefoon rinkelt om de haverklap en ‘ping’ is haast een standaardomgevingsgeluid. De productiviteit van je medewerkers gaat achteruit en hun werk geraakt niet af. Wat als je de externe prikkels voor je thuismedewerkers tot een minimum kon beperken door binnenkomende oproepen tot een minimum te beperken?

Thuiswerken is het nieuwe normaal

Thuiswerk was reeds een opkomende trend vóór het hele coronagebeuren. Toen was het echter een gunst van de werkgever, nu haast een verplichting. Thuiswerken vereist heel wat aanpassingsvermogen, niet alleen van je interne organisatie, maar ook van je medewerkers. De meeste mensen verplaatsen hun meubels, halen een extra bureau in huis en installeren hun computerinfrastructuur. Het creëren van een fijne werkplek is immers cruciaal om productief te kunnen werken. 

Ondanks alle inspanningen blijft het voor je team toch moeilijk om zich volledig op het werk te storten in een thuisomgeving. Je medewerkers krijgen namelijk veel impulsen. Misschien lopen de kinderen heen en weer en krijgen ze regelmatig een telefoontje van een collega. Daarnaast draait ook de klantenlijn op volle toeren. Op die manier is het onmogelijk om de aandacht erbij te houden. Ze springen van de hak op de tak en krijgen uiteindelijk amper iets gedaan. 

Wat kan jij als werkgever doen?

Je beseft als geen ander dat thuiswerken geen eenvoudig gegeven is, en wil je medewerkers de ideale omstandigheden bieden om thuis even productief te zijn als op het werk. Hoe je dat doet? We geven je graag enkele tips. 

Steek je licht eens op bij je team

Jouw medewerkers hebben je meer dan ooit nodig. Hou vinger aan de pols. Vraag hen regelmatig hoe het met hen gaat en hoe je hen kan ondersteunen in deze stresserende tijden. Jij bent immers de leidersfiguur in het verhaal. Geef hen perspectief en visie zodat je hen de rust kan bieden die ze verdienen.

Connecteer je medewerkers met elkaar

Wist je dat je medewerkers minder betrokkenheid vertonen als ze meer dan drie dagen na elkaar moeten thuiswerken? In de huidige omstandigheden worden die drie dagen vaak overschreden. Moedig je team dan ook aan om een wekelijkse online teammeeting te houden en elkaar op te zoeken voor een digitale koffiepauze. 

Maak komaf met onnodige stoorzenders

Wanneer je medewerkers thuis werken, neemt het aantal impulsen flink toe. Kinderen roepen en tieren, de vaatwasmachine piept, collega’s stellen vragen en klanten eisen de aandacht op. Je medewerkers worden overspoeld met prikkels en jij kan daar iets aan doen. Thuis bijspringen, de vaatwasmachine leegmaken en even op de kinderen letten? Nee, natuurlijk niet! Besteed je bedrijfscommunicatie uit aan een contactcenter zodat je medewerkers geen talloze telefoontjes moeten beantwoorden. 

Je bedrijfscommunicatie uitbesteden: een goed idee?

Maak komaf met vervelende stoorzenders! Axon beantwoordt jouw inkomende oproepen en stuurt de vraag rechtstreeks door naar de geschikte medewerker. Bovendien stappen we zoveel mogelijk over van telefonisch contact naar e-mailcommunicatie, zodat de betrokken medewerkers zelf kunnen bepalen wanneer ze precies een antwoord per mail naar de klant formuleren. Meer rust creëren door de privénummers van je werknemers te respecteren en toch het overzicht behouden over alle inkomende gesprekken? Neem gerust contact op om onze aanpak te ontdekken. 

Contact