Do’s en don’ts bij telefonische prospectie of cold calling

Kan jij uren aan de telefoon hangen, maar bezorgt telefonische prospectie je kippenvel? Cold calling is écht een vak apart, en heel wat mensen krijgen er instant koude rillingen van. Toch kan je als zaakvoerder telefoongesprekken niet zomaar van je afschuiven. Een bedrijf runnen impliceert immers ook proactief contact leggen met potentiële klanten. Wij zetten alvast enkele do’s en don’ts voor jou op een rijtje zodat je in de toekomst vol zelfvertrouwen met je prospectie aan de slag kan.

Eerst de basics

  1. Laat je telefoon niet eindeloos rinkelen, en kies voor een klantgerichte aanpak. Beantwoord een telefoongesprek binnen een aanvaardbare tijdspanne of schakel de oproep gewoon door. 
  2. Neem steeds een professionele houding aan en introduceer jezelf. Vermeld de naam van je bedrijf, je eigen naam en vraag hoe je de persoon aan de andere kant van de lijn kan helpen. Met een korte ‘hallo’ of ‘ja’ maak je snel een slechte indruk. 
  3. Houd je focus bij het telefoongesprek. Voer geen andere werkzaamheden uit en raak niet afgeleid. Ook drinken en eten kan je beter vermijden. Dat geknabbel vindt immers niemand aangenaam.
  4. Luister naar je beller en volg het gesprek nauwgezet op. Maak bevestigende geluiden of stel vragen als er onduidelijkheid heerst. 
  5. Besteed naast de begroeting ook aandacht aan het afsluiten van het gesprek. Vriendelijkheid primeert.

Handige tips voor een vlot verkoopgesprek

  1. Maak je cold calling iets minder koud en definieer je doelgroep en wat je precies wil bereiken. Staan je doelen op scherp? Dan is actie ondernemen veel eenvoudiger. 
  2. Bereid je grondig voor. Verdiep je in je potentiële klant en zet reeds enkele gerichte vragen op papier. Onvoorbereid aan de slag gaan, levert je vaak heel weinig op. 
  3. Ga het gesprek aan en durf je potentiële klant te confronteren. Dankzij je uitgebreide voorbereiding kan je voorzichtig de pijnpunten blootleggen en oplossingen aanbieden. 
  4. Probeer niets te overhaasten en luister naar je potentiële klant. Wil je te snel een deal sluiten, dan krijg je het deksel op de neus. Verduidelijk de meerwaarde die je kan bieden en vraag dan pas om een afspraak. 
  5. Begin niet meteen over budget of kostprijs. Je potentiële klant wil het immers eerst over doelen en resultaten hebben. 
  6. Heb je een afspraak kunnen bemachtigen? Bevestig deze dan nog eens aan het einde van het gesprek. Noteer zowel plaats, uur en contactpersoon zodat je niets uit het oog verliest. 

Laat je bijstaan door een expert

Zijn die telefoongesprekken echt niets voor jou, maar wil je met je bedrijf toch professioneel overkomen? Doe dan een beroep op Axon. Onze ervaren medewerkers nemen je koude en warme prospectie maar al te graag uit handen. Ze benaderen je potentiële klanten en hebben de telefoonetiquette helemaal onder de knie. Kan je naast prospectie ook nog andere telefonische ondersteuning gebruiken? Contacteer ons dan vrijblijvend voor meer informatie via info@axon.be.