Zeg nooit een callcenter tegen een contactcenter!

Heb ik nood aan een callcenter of een contactcenter? What’s in a name? De termen worden veelvuldig door elkaar gebruikt en er ontstaat regelmatig verwarring. Toch wil je als zaakvoerder weten waar je precies moet aankloppen als je je communicatie wil uitbesteden. We zetten de verschillen tussen beiden even op een rijtje en helpen alle misverstanden de wereld uit zodat jij altijd de juiste keuze maakt, in functie van jouw bedrijfsnoden. 

Wat is een callcenter?

Een callcenter, het woord zegt het zelf, is een plek waar inkomende en uitgaande telefoongesprekken plaatsvinden. De gesprekken verlopen uitsluitend en alleen over de telefoon. Van andere communicatiekanalen is hier dus geen sprake. Callcenters kunnen bovendien twee gedaantes aannemen. Zo ontfermt een inbound callcenter zich over alle oproepen die binnenkomen, terwijl de medewerkers van een outbound callcenter zelf het initiatief nemen en de klant, partner of werknemer opbellen. Callcenters bestaan in allerlei maten en vormen. Hieronder krijg je alvast een idee van de mogelijkheden. 

Inbound Outbound
Klantenservice Televerkoop
Helpdesk Afspraakplanning
Reserveringslijn of bestellijn Teleprospectie
Telefonisch consult Coldcalling
  Mysterycalling

 

 

 

En een contactcenter?

Tegenwoordig willen we altijd en overal bereikbaar zijn, en dat uit zich in het hoge aantal communicatiekanalen waar bedrijven op inzetten Alleen telefoon volstaat niet meer, want dan mis je een groot deel van je potentiële klanten. Mailboxen draaien op volle toeren en ook sociale media nemen een hoge vlucht. Sommige bedrijven kunnen het haast niet bijhouden en mislopen daardoor enorm veel klanten. Gelukkig kan een contactcenter soelaas bieden. Een contactcenter is namelijk méér dan een callcenter, en ontfermt zich over al je bedrijfskanalen. Agents beantwoorden mails, sturen Facebookberichten en antwoorden via Twitter. Bovendien volgen ze regelmatig bijscholingen zodat ze altijd experts blijven in tijden van snelle technologische ontwikkelingen.

De balans opgemaakt: callcenter vs contactcenter

Contactcenters en callcenters, ze verschillen toch meer van elkaar dan je zou denken. Een callcenter spitst zich toe op enkel telefonische ondersteuning. Bij een contactcenter daarentegen kan je terecht voor zowel telefonische ondersteuning als andere communicatiekanalen zoals mails, chatberichten… Heb je dus naast telefonische ondersteuning (ook) andere kanalen waar je graag actief op wil zijn, dan is een contactcenter jouw perfecte partner. Contactcenters zijn flexibel en divers waardoor er voor jou heel wat opportuniteiten schuilen in een partnerschap. Je zet in op toegankelijkheid en bewijst een grote groep klanten een dienst. Niet alleen je klanten, maar ook je medewerkers zullen er trouwens dolenthousiast over zijn. Ze worden immers steeds vaker van hun werk afgehouden door allerlei mails en berichten. Kortom, een contactcenter aanspreken als je de interne productiviteit en de klanttevredenheid wil verhogen, is het overwegen waard!

Over Axon

Axon is zo’n contactcenter waar je terechtkan voor je volledige bedrijfscommunicatie. Bij Axon zetten we in op jouw customer experience zodat elke klant steevast met een goed gevoel terugblikt op de samenwerking met je bedrijf. Een lach na een telefoongesprek, een like op je antwoord via Facebook of een dank-je-wel-mailtje via Outlook, wij maken het waar! Want de sleutel tot succes is vaak goede communicatie.

Contact