Hoe ontevreden klanten de motor zijn van een uitstekende customer experience

Als bedrijfsleider, zaakvoerder of werknemer wil je jouw klanten zo goed mogelijk verder helpen. Wanneer je niet snel feedback geeft op hun vragen, geen gepaste oplossing voorstelt of te traag in actie schiet, blijven ze al snel geïrriteerd achter. Keer je je rug naar die mensen of ga je net met hen in gesprek? Wij zijn ervan overtuigd: ontevreden klanten en feedback zijn noodzakelijk voor de uitbouw van een uitstekende customer experience!

Het belang van regelmatige feedbackmomenten


Tevreden klanten keren terug en kopen meer. Maar hoe kan je in godsnaam weten wat er speelt binnen jouw sector en waar jouw doelgroep wakker van ligt? Door oog te hebben voor de ervaringen van jouw klanten en op regelmatige tijdstippen te polsen naar hun tevredenheid, blijf je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Dat kan eenvoudig met een klantenfeedbackformulier, een kort telefonisch gesprek of via een persoonlijk mailtje. Klanten zullen het gevoel krijgen dat je naar hen luistert en hun antwoorden gebruikt om jouw dienstverlening te verbeteren. 


De bron voor verbetering


De problemen van klanten zijn vaak gelijkaardig. Bekijk eens in detail: welke specifieke problemen duiken op, hoe staan jouw klanten tegenover een oplossing en wat kan je doen om die problemen zo snel mogelijk te verhelpen? Door de verworven feedback te analyseren en te groeperen, merk je onvolkomenheden aan een product of dienst snel op. Gevolg? Je kan jouw dienst of product gaan bijsturen en optimaliseren. Ook al is het niet leuk om die negatieve commentaar te incasseren, ga aan de slag met die feedback. Zo blijven bedrijven ook in de toekomst voor jou kiezen.


Omgaan met ontevreden klanten


Natuurlijk is het niet evident om negatieve feedback te incasseren. Via mail of telefonisch, het is op elk moment belangrijk dat je constructief omgaat met een uitbarsting van een ontevreden klant. Benieuwd hoe je boze klanten te woord staat die telefonisch hun beklag doen? In deze blog lees je er meer over. 


Overtuig met positieve ervaringen


Maar niet getreurd. Door te polsen naar de tevredenheid van jouw klanten, komt er ongetwijfeld ook positieve feedback terug. Wees dan ook niet bang en gebruik die positieve reviews om je onderneming een boost te geven. Plaats een testimonial op je website of social mediakanalen en bouw zo een goede reputatie op. Want wat werkt beter dan mond-aan-mondreclame? Juist, niks! 


Sta je liever geen ontevreden klanten te woord?


Komt er te vaak negatieve feedback terug en weet je niet goed hoe je hiermee omgaat? Axon helpt je graag bij het verbeteren van jouw customer experience. Vraag hier gerust meer informatie!