De voor- en nadelen van thuiswerken

De coronacrisis heeft ons massaal doen thuiswerken, iets waar sommige werkgevers eerder misschien niet voor openstonden, maar waar ze ondertussen hopelijk ook al de voordelen van inzien. Uiteraard heeft telewerken ook enkele nadelen. We zetten beide kanten van het verhaal even op een rijtje en vertellen je waarom een call- of contactcenter een interessante aanvulling op thuiswerk kan zijn.

Beter voor het milieu, work-life balance en de portemonnee

Dat thuiswerken tal van voordelen biedt, weet ondertussen iedereen. Zowel de werknemer als de werkgever kan hier baat bij hebben.

1. Minder verplaatsingen

Wie thuiswerkt, hoeft niet naar het werk te rijden. Dat bespaart de werkgever vergoedingen voor het woon-werkverkeer of bijdrages aan trein- of busabonnementen. Daarnaast is dit ook veel beter voor het milieu én is er minder kans op auto- of fietsongevallen!

2. Meer tijd

Werknemers die zich niet moeten verplaatsen, zijn sneller ‘thuis’ na het werk. Meer tijd dus voor het gezin en voor huishoudelijke taken. Kortom, een beter evenwicht tussen werk en privé. 

3. Kleinere kantoren 

Als alle werknemers op bepaalde dagen afwisselend thuiswerken, heb je als bedrijf misschien minder kantoorruimte nodig. En dat kan heel veel schelen in de portemonnee!

4. Productievere werknemers 

Veel werknemers zeggen zelf dat ze productiever zijn als ze thuis kunnen werken. Ze worden immers niet gestoord door collega’s en kunnen, in sommige gevallen, zelf hun werktijden bepalen. Werknemers met kleine kinderen in huis kunnen hun werk daar wat naar schikken, afhankelijk van de sector of functie en hoe de werkgever hier tegenover staat. In elk geval verzetten sommige werknemers thuis zelfs meer werk dan op kantoor.

5. Minder ziekteverzuim 

Wie thuis kan werken en zich wat pips voelt, zal zich minder vaak ziek melden. Een verkoudheid of andere lichte ongemakken zijn immers niet per se onoverkomelijk als je in je vertrouwde omgeving op je eigen tempo kan werken en bijvoorbeeld tussen de middag een powernapje kan doen.

Eenzamer werken, moeizamer communiceren en moeilijker te controleren 

Alles heeft zijn voor- en nadelen, ook thuiswerken. We mogen gerust stellen dat telewerken niet de heilige graal is, ondanks de vele voordelen voor beide partijen. 

1. Teamwork wordt moeilijker 

Hoewel we op technologisch vlak al bijzonder ver staan en er tal van tools zijn om onderling te communiceren met collega’s, is samenwerken van thuis uit niet altijd even evident. Een snelle vraag op kantoor wordt nu vaak een e-mail of online meeting, of misschien wordt ze gewoonweg veel te laat gesteld. 

2. Werknemers voelen zich eenzamer

Niet elke werknemer is geschikt om thuis te werken. Een korte, gezellig babbel aan de koffiemachine of in de gang is vaak één van de zaken die zorgen voor werkgeluk. Persoonlijk contact met collega’s en de werkgever is heel belangrijk, en al helemaal voor nieuwe medewerkers die zich moeten inwerken. Daarom kiezen veel bedrijven ervoor om hun medewerkers slechts enkele dagen per week te laten thuiswerken. 

3. Moeilijker evenwicht tussen werk en privé

Werknemers die geen aparte bureauruimte hebben thuis, kunnen het als moeilijker ervaren om de grens te trekken tussen werk en privé. En zelfs met een thuiskantoor kan het erg verleidelijk zijn om snel een wasje in de wasmachine te steken. Ook thuis moeten er duidelijke afspraken worden gemaakt tussen de thuiswerker en de gezinsleden: wanneer mag hij of zij gestoord worden en wanneer zeker niet? Een bordje aan de deur hangen of een schema maken, kan helpen.

4. Thuiswerk is moeilijker te controleren 

Het is voor de werkgever moeilijk om te controleren of de medewerkers voldoende uren presteren. Daar bestaan ondertussen wel al een aantal tools voor, maar echt waterdicht is dat nooit. En wanneer een deadline dan niet wordt behaald, is het voor de werkgever zeer moeilijk om te weten wat de oorzaak daarvan is. Al snel wordt er dan vanuit gegaan dat de medewerker te weinig heeft gewerkt.

5. Ontoereikende infrastructuur 

Niet iedere medewerker heeft een thuiskantoor, maar ook op het vlak van ICT kan thuiswerken vaak een stuk moeizamer zijn dan op kantoor. Een snelle internetverbinding, twee schermen, een goeie printer, een veilig netwerk … Het lijkt vanzelfsprekend op kantoor, maar thuis is het dat zeker niet. Bij gebrek aan een goede infrastructuur zal de medewerker wellicht een stuk minder efficiënt werken.

Minder gestoord worden dankzij contactcenter

Beheren jouw medewerkers een gemeenschappelijke inbox? Worden ze vaak door klanten gebeld en zo uit hun concentratie gehaald? Of wil je geen privénummers van medewerkers aan klanten geven? Dan kan een contactcenter een goed idee zijn en een aantal front office-activiteiten overnemen. Denk maar aan:

  • telefoonoproepen aannemen en daarna briefen aan de juiste medewerker via e-mail;
  • permanentie verzorgen voor en na de werkuren, en tijdens (online) meetings;
  • een overzicht van alle inkomende gesprekken aan de werkgever bezorgen;

Over Axon 

Axon helpt kmo’s om te groeien door te voorzien in front office services. Zo kunnen wij je ondersteunen als helpdesk, telefonisch onthaal, telefonische prospectie, afspraken inplannen, evenementen opvolgen … Kortom, wij zorgen voor een uitstekende en vooral menselijke klantenervaring. Meer weten? Neem vandaag nog vrijblijvend contact met ons op.